
Onze organisatie
Binnen Kineo komen veel kinderen samen. In de organisatie daarvan is het een basisvoorwaarde dat kinderen zich veilig voelen en er een gevoel van geborgenheid is. Een belangrijk onderdeel hiervan is de organisatie van de groepen. Ook het gebruik van de ruimtes in het gebouw en de inrichting hiervan zullen bijdragen aan het gevoel van geborgenheid.
Domeinen
Het beweeg- en kindcentrum wordt opgebouwd in vier domeinen verdeeld in de leeftijdsgroepen 0-3 jaar, 3-7 jaar, 7-10 jaar en 10-12 jaar. Deze indeling is gebaseerd op wat past bij de breinontwikkeling, de sociale ontwikkeling, veiligheid en spel.
Het jaarklassensysteem wordt losgelaten, een kind verblijft meerdere jaren in hetzelfde domein. Voor de overgang naar een volgend domein, zijn er meerdere momenten per jaar.
Velden
En domein is verdeeld in ruimtes die we velden noemen. in een veld spelen en werken de kinderen veel samen gedurende de dag, in wisselende samenstellingen en groepsgroottes. Een veld is verdeeld in ruimtes waar een stamgroep kan samenkomen. Verder zijn er op elk veld een stilteruimte, toiletten en flexibele werkplekken aanwezig.
Stamgroepen
Elk veld bestaat uit 3 stamgroepen van ongeveer 25 kinderen. De stamgroep is de groep waar kinderen de dag mee starten, mee eten, activiteiten doen en de dag afsluiten. Elke stamgroep heeft een vaste mentor (of mentoren) en deze is voor deze groep kinderen en hun ouders het aanspreekpunt. De mentor heeft de kinderen in het oog en houdt toezicht op de ontwikkeling. Voor kinderen onder de vier jaar gelden de wettelijke regels rond het aantal professionals en de groepsgrootte.
Elke stamgroep heeft een vaste ruimte om samen te komen. Gedurende de dag gaan de kinderen op verschillende momenten uiteen om op hun eigen niveau of vanuit hun eigen interesse deel te nemen aan activiteiten.
Kinderen tot 4 jaar
Kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar vallen onder de kinderopvang. Daardoor gelden voor hen andere eisen qua groepsgrootte en de hoeveelheid professionals. Binnen domein 0-3 jaar komt onderscheid tussen groepen voor de leeftijd 0 tot 2 jaar en groepen voor kinderen van 2 jaar oud. Rond het derde jaar gaat een kind over naar domein 3-7. Daar is een aparte stamgroep voor 3-jarigen. De 3-jarigen kunnen op momenten van de dag aansluiten bij de kinderen van 4 t/m 7 jaar. Zo zorgen we voor een geleidelijke overgang van opvang naar onderwijs.
Onze visie
De visie van Kineo is uitgewerkt in pijlers: spelen, ontdekken en onderzoeken, bewegen, in samenhang, in verbinding en
passend.
1 Spelen
Spel is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Tijdens spel komen de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische ontwikkeling, het ruimtelijk inzicht en de taalontwikkeling als vanzelfsprekend aan bod. Kinderen leren door hun spel ook de wereld ontdekken en er is ruimte voor verwondering en nieuwsgierigheid.
2 Ontdekken en onderzoeken
Ontdekkend- en onderzoekend leren en ontwikkelen vinden we ontzettend waardevol. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Zij hebben hun eigen vragen en we geven ruimte om op zoek te gaan naar antwoorden. Dit kan door zelf iets te onderzoeken, door eropuit te gaan, door gastlessen of bijvoorbeeld door echte materialen of situaties binnen te halen.
3 Bewegen
Veel en gevarieerd bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het zorgt voor de aanmaak van nieuwe en sterke verbindingen in het brein, vaak is het een sociale activiteit en maakt dat je fitter bent en lekker in je vel zit.
4 Samenhang
Als we spelend-, ontdekkend- en onderzoekend leren, doen we dat vanuit thema's. Dit maakt wat je leert, ontdekt en onderzoekt betekenisvol. Binnen de thema's komen de vakgebieden aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, techniek, taal en burgerschap samen.
5 In verbinding
'Samen in verbinding zijn' vinden wij belangrijk. Het gaat dan om verschillende interacties:
- Kinderen, ouders en professionals.
- Verbinding tussen professionals onderling.
- Kinderen met elkaar: kinderen spelen en werken in verschillende samenstellingen, met aandacht voor veiligheid en geborgenheid.
- In verbinding met de wereld om ons heen.
6 Passend
Passend wil zeggen, dat we willen aansluiten bij de interesses en talenten van de kinderen. Wij geven kinderen de ruimte door gevarieerd en breed aanbod met bijvoorbeeld workshops rond verschillende onderwerpen. Daarnaast kijken we naar de brede ontwikkeling van een kind. Dus hoe ontwikkelt een kind zich cognitief, sociaal en emotioneel.
Bij de basisvakken taal, spelling, lezen en rekenen geven we instructie bij wat een kind echt nodig heeft. In plaats van uitgaan van het gemiddelde kijken we naar wat ieder kind nodig heeft om een stap te maken in zijn of haar ontwikkeling.