
Onderwijs
Handelingsgericht Werken (HGW)
Op De Klimboom stemmen we ons onderwijs zoveel mogelijk af op de onderwijsbehoeften van elk kind. Dat noemen we handelingsgericht werken (HGW). Door samen te werken met ouders en goed te kijken naar wat een kind nodig heeft, zorgen we voor passend en krachtig onderwijs.
Tijdens de lessen staan de leerdoelen centraal. We betrekken de leerlingen actief, zodat ze weten wát ze leren en waarom. Dit vergroot de motivatie én het leerplezier. In de klas werken we in subgroepen, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau aan de slag kan:
- Instructiegroep – krijgt extra uitleg en begeleiding.
- Basisgroep – werkt zelfstandig na de uitleg.
- Verdiepende groep – gaat sneller aan de slag of krijgt extra uitdaging.
Soms volgt een leerling een eigen leerlijn, wanneer er sprake is van een leerachterstand van anderhalf jaar of meer. Deze leerling krijgt meerdere keren per week extra begeleiding, vaak van een remedial teacher. De ontwikkeling wordt elke 6 tot 8 weken geëvalueerd. We volgen de voortgang van onze leerlingen nauwkeurig met Parnassys en LeerUniek. Deze systemen geven ons waardevolle inzichten en zorgen voor een duidelijke lijn binnen de school.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Kwink
Op De Klimboom besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Hiervoor gebruiken we de methode Kwink, die in alle groepen wordt aangeboden.
Kwink behandelt op een speelse manier allerlei thema’s die kinderen helpen om zichzelf en anderen beter te begrijpen. Ouders worden hierbij actief betrokken. Via de koelkastposter en ouderinformatie houden we u op de hoogte, zodat we thuis en op school samen kunnen werken aan een fijne en veilige ontwikkeling.
Leerling in Beeld
We volgen niet alleen de leerresultaten van kinderen, maar kijken ook naar hun welzijn en sociaal-emotionele groei. Daarvoor gebruiken we het instrument Leerling in Beeld.
Twee keer per jaar vullen leerkrachten én leerlingen vanaf groep 6 een vragenlijst in over hoe het gaat. Zo krijgen we een goed beeld van hun ontwikkeling en kunnen we hen nog beter begeleiden.
Taakspel
Op De Klimboom werken we in alle groepen met Taakspel. Dit spel helpt kinderen om zich te houden aan klassenregels, taakgericht te werken en samen een prettig klimaat te creëren.
Tijdens Taakspel krijgen kinderen complimenten voor gewenst gedrag en leren ze op een positieve manier met regels om te gaan. Vanaf de kleutergroep leren we ze spelenderwijs wat goed samenwerken en leren betekent. Zo ontstaat er een doorgaande lijn door de hele school.
Goed gedrag met Breinhelden
In groep 1 tot en met 6 werken we met Breinhelden om kinderen te helpen hun executieve functies te ontwikkelen: dat zijn de “regelknoppen” in je brein waarmee je je gedrag kunt sturen.
Breinhelden maakt dit heel concreet en leuk: elke vaardigheid heeft een eigen symbool, spreuk en beweging. Zo leren kinderen op een begrijpelijke manier hoe ze plannen, hun aandacht erbij houden en doelen halen.
Thematisch werken
Op De Klimboom werken we van groep 1 tot en met 8 met GO! Geïntegreerd: een thematische aanpak die leren betekenisvol en samenhangend maakt. Wereldoriëntatie, taal, rijke teksten, techniek, handvaardigheid en burgerschap komen op een natuurlijke manier samen in één thema. Zo ontdekken kinderen verbanden, raken ze nieuwsgierig en ontwikkelen ze hun talenten.
Elk schooljaar bieden we vier afwisselende thema’s van acht weken aan. We starten én sluiten elk thema samen af met alle groepen. Bij de afsluiting zijn ouders vaak van harte welkom om te komen kijken en meebeleven wat de kinderen hebben geleerd.
Onderwijs in de groepen 1 en 2
In onze kleutergroepen staat spel centraal. Spelen is dé manier waarop jonge kinderen leren: het is leuk, natuurlijk en altijd vol ontdekkingen. We bieden veelzijdig en realistisch spelmateriaal, zodat er steeds genoeg uitdaging en ruimte is voor eigen initiatief binnen de thema’s die we aanbieden.
Net als in de hogere groepen is kleuteronderwijs thematisch opgebouwd. Een thema duurt zo’n 6 tot 8 weken en is in de klas duidelijk zichtbaar in de speelhoeken en activiteiten. Tijdens de speel-werkles kiezen kinderen via een digitaal keuzebord wat ze willen doen. Zo leren ze zelfstandig keuzes maken en plannen.
We spelen met de kleuters veel met taal en getallen. Bijvoorbeeld door rijk ingerichte hoeken, rijmen, taalspelletjes en telactiviteiten. Zo leggen we een stevige basis voor later taal-, lees- en rekenonderwijs.
Om ieder kind goed te kunnen volgen, observeren en registreren we hun ontwikkeling zorgvuldig in het systeem Mijnkleutergroep.
Ongeveer 4 tot 6 weken voor de vierde verjaardag nemen de leerkrachten contact op voor een kennismakingsgesprek. Daarbij maken we ook een afspraak voor twee wendagen in de klas.
Voor verdere informatie over de inhoud van ons onderwijs verwijzen we u door naar de schoolgids.