
Klachtenprocedure De Kindpartners
Klachtenprocedure
Overal waar mensen samenwerken kan iets fout lopen. Ook op een school. Scholen zijn verplicht een klachtenregeling te hebben. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig, pedagogisch klimaat. Mochten er, ondanks onze inspanningen, toch zaken anders gaan dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken.
Indien u onverhoopt klachten zou hebben over ons onderwijs, of als er sprake is van een conflict met een leerkracht, dan stellen wij het op prijs wanneer u eerst contact opneemt met de betreffende leerkracht. Wanneer uw klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kunt u een beroep doen op de interne contactpersoon, de externe vertrouwenspersoon of een officiƫle klacht indienen bij de klachtencommissie. Op onze school zijn twee interne contactpersonen aanwezig. Dit zijn Leonie van der Lip en Roselien Vernooij. Bij hen kunt u altijd terecht om vertrouwelijk uw klacht te bespreken. Zij zullen naar uw verhaal luisteren en bespreken welke stappen ondernomen zouden kunnen worden.
De contactpersonen kunnen u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van de school, aangesteld door ons schoolbestuur en werkzaam voor alle basisscholen die onder dit bestuur vallen. De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk. Ook de gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk. De externe vertrouwenspersoon is Mevr. C. Koopmans. Zij is te bereiken via de telefoon (tel. Nr. 088-3083342) of via de mail (externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl)
Als het nodig mocht zijn, kunt u de klacht officieel indienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt dan de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten.
De school is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie. Vanaf april 2015 is dat de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). Voor de afhandeling van klachten, beroepen en geschillen in het onderwijs kunnen wij terecht bij dit ene loket. Op de website www.gcbo.nl kunt u terecht voor informatie over GCBO, de (klachten)procedures, de samenstelling van de commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie.
Stichting GCBO
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Tel: 070-3861697
E-mail: info@gcbo.nl